Interview Eyeline magazine

Het onderstaande interview is in mei 2023 gepubliceerd in Eyeline magazine:

Maureen Damme opent

House of Glasses in Rhenen

HOEWEL ZICH IN DE HERENSTRAAT IN RHENEN EEN KETEN EN NOG TWEE ZELFSTANDIGE OPTIEKWINKELS BEVINDEN, SPRINGT DE GEVEL VAN HOUSE OF GLASSES DIRECT IN HET OOG. HIER, OP NUMMER 33, OPENDE MAUREEN DAMME OP 1 APRIL HAAR EIGEN OPTIEKZAAK. HAAR WIEG STOND 29 JAAR GELEDEN BOVEN DE OPTIEKWINKEL VAN HAAR OUDERS, ZE GING ALS KIND AL MEE NAAR BEURZEN EN NA PERIODES BIJ DIVERSE ANDERE OPTIEKZAKEN, WAS DIT JAAR DE TIJD RIJP OM HAAR DROOM TE VERWEZENLIJKEN: EEN EIGEN WINKEL...

“Ik kom uit een echte optiekfamilie. Maar omdat ik bewust ook bij andere optiekwinkels heb gewerkt, zowel als zzp’er als in vaste dienst, heb ik door de jaren heen een eigen visie ontwikkeld. Facetten als kwaliteit en service, huiselijkheid, de juiste aandacht, en een warm gevoel zijn voor mij onmisbaar in een optiekwinkel. Toen zich eind vorig jaar de mogelijkheid voordeed om een eigen winkel te openen, besloot ik ervoor te gaan”.

Generatiekloof | Indirect via haar ouders, die in het verleden twee keer hun optiekzaak door hem lieten verbouwen, kwam ze terecht bij Jos Baijens, van Bureau Baijens. Dat was geen uitgemaakte zaak, want, zo vertelt Jos lachend: “Er is toch wel iets van een generatiekloof”. In de praktijk bleek het echter een gouden samenwerking die, hoewel er vaak stevig gedebatteerd werd, uiteindelijk leidde tot een prachtige winkel, waar letterlijk over elk detail is nagedacht. Maureen: “Ik wist vooraf natuurlijk niet of ik ook een klik met Jos zou hebben. We besloten na een oriënterend gesprek een soort trajectje in te gaan om een beetje te sparren en te kijken of we op één lijn zaten. Ik wilde bijvoorbeeld dat het ontwerp echt van deze tijd zou worden en had ook bepaalde ideeën die ik sowieso gerealiseerd wilde hebben”. Jos: “Maureen heeft een duidelijke visie. Ze zit overal bovenop en dacht mee met elk detail. Ik heb zelden iemand gezien die zoveel informatie opzoog en alles wilde weten”. Dat leidde soms tot stevige discussies, maar zoals Maureen zegt: ‘Zonder wrijving, geen glans’.

Dat lokale en huiselijke vind ik belangrijk
— Maureen Damme

De locatie werd een voormalige pizzeria. Het stond al een tijdje leeg en bleek een moeilijk pand met een begane grond, een trappetje naar boven (waar zich nog een oude keuken bevond) en een trappetje naar beneden naar de verwaarloosde toiletten. “Maar daar moet je doorheen kunnen kijken”. Als je via de open entree de nieuwe winkel binnenloopt, vallen een aantal zaken op. Rechts zie je een prachtig uitgelichte wand Carré kasten, terwijl je links via een soort natuurlijke routing langs een opvallend gewelfde counter, via een ronde trap naar boven wordt geleid, waar zich de refractieruimtes bevinden. Ook deze springen in het oog, want anders dan in veel andere winkels, voel je je hier door het gebruik van glas en spiegels, echt onderdeel van de winkel. Het trappetje naar beneden is net zo bijzonder. Hier kom je eerst langs een modern giraffenhoofd (een cadeau van Jos en de aannemers), wiens nek uit een prachtig mospaneel steekt, om vervolgens in de kinderhoek te komen. Hier staat een klein podium, waar kinderen letterlijk op een voetstuk geplaatst worden. Ook hier voel je je echt ‘onderdeel van het geheel’ en lopen de ruimtes naadloos in elkaar over.

Interview Maureen Damme, Eyeline magazine
 

Proces | Hoe verloopt zo’n proces? Jos: “Ik wil benadrukken dat ik hier binnenkom als architect en niet als winkelinrichter. Eerst beoordeel je het pand, dat is wat anders dan het aankleden van een bestaande ruimte. Hoe kom je binnen? Hoe kan ik de winkel zo ontsluiten dat mensen zelf naar boven lopen, naar de refractieruimtes. Die kun je ook wel beneden plaatsen, maar dan is je winkel direct een stuk kleiner. We willen dat mensen ook zonder begeleiding hun weg kunnen vinden. Dat moet op natuurlijke wijze plaatsvinden. Maar ook andere zaken zijn van belang. Hoe ver kunnen we gaan met de ingrepen? Zowel voor de pandeigenaar als qua budget. Ik heb een nieuwe pui ontworpen, de trap laten verwijderen en een nieuwe trapopgang uit de vloer laten zagen. Een ronde trap ligt nu precies in de loop. Leidingen verleggen, ruimtes in elkaar laten overlopen, glasgebruik, één geheel maken, dát is architectuur, de kern van mijn vak. Samen met Maureen en de interieurbouwers van Van Leiden interieur, die de balie, het atelier en de kasten hebben gerealiseerd, kwamen we stapje voor stapje tot dit fantastische eindresul- taat”. Maureen: “Bij Schmidt Optiek in Utrecht Leidsche Rijn waar ik gewerkt heb, stond een grote aap. Toen ik klein was had ik al een giraffe op mijn kamer. Jos zei meteen: die aap wordt een giraffe! Van de firma Metiez had ik al een prachtig mospaneel in bestelling staan en later hebben we daar een giraffe in mogen verwerken. Zij maakten er echt iets unieks van. Ze hebben trouwens nog een prachtig ronde moscirkel gemaakt met bloemen erin. Past perfect bij de winkel en met het dierenpark om de hoek ook bij onze omgeving. De eerste 50 kinderen die een bril kopen krijgen zelfs een vrijkaartje. Dat lokale en huiselijke vind ik belangrijk. Zo hangen er in de kinderhoek foto’s van kids uit de omgeving en ook in de rest van de winkel hangen familieleden, lokale mensen en zelfs een foto van mijn schoonzus en mijzelf. Heel persoonlijk. Dat werkt hier beter dan allemaal modellenfoto’s van fashion- merken”.

Waar architectuur, een duidelijke visie en interkeuze toe kunnen leiden

Unieke balie | Net als de strakke wand die helemaal doorloopt tot achterin de winkel, is ook de balie een belangrijk onderdeel van het geheel. Maureen: “Ik wilde een cleane counter, waar het computerscherm in weg valt, niet te diep want ik wil dicht bij de klant staan en in het midden open zodat de klant ons in z’n geheel ziet staan waardoor de klant minder afstand voelt. Rondom de computer wat smaller zodat je geen afstand voelt en verderop wat breder zodat je wel aan de bar een kopje koffie kunt drinken. Daarmee kon Jos dan aan de slag met een ontwerp”. Jos lacht: “Mijn eerste tekeningen waren wel een dingetje. Wie accepteert nou een balie op een stapel onbewerkte spaanplaten? Ik ben heel blij dat we toch hebben doorgezet en dat Maureen nu net zo tevreden is met het eindresultaat als ik”. Andersom gebeurde ook. Jos zijn oorspronkelijke idee bij de Carré wand was om voor de vakken rondom drie kleuren te gebruiken. Maureen vond 1 kleur beter om de rust te bewaren. Uiteindelijk werd nog wel de blauwe huisstijlkleur toegevoegd aan deze wand. Maar daar kan Jos zich achteraf ook in vinden. Zo verliep eigenlijk het hele proces. Sparren, overleggen, ideeën die soms heel ver uit elkaar lagen, maar uiteindelijk kijken ze allebei met een goed gevoel terug op de samenwerking. Sterker nog, er is een hechte band ontstaan tussen de onderneemster pur sang en de interieurarchitect. Maureen: “Ik geef bijvoorbeeld mijn visie op sfeer en kleuren en Jos geeft antwoord met mogelijke materialen die binnen het budget passen”.

Jos: “Het eindresultaat is echt verbluffend. Helemaal van deze tijd zoals Maureen vooraf aangaf. Persoonlijk vind ik dat vintage en industrieel een beetje over zijn. Dit is een winkel van de toekomst: een winkel in hotel lobby sfeer”.

Carré | De genoemde Carré kasten zijn ontwikkeld door Top Vision. Accountmanager Francis Peters-Vo: “Een winkel als House of Glasses is eigenlijk een soort theater en we wilden elke bril een eigen podium geven. Om de bril op die manier centraal te stellen, is een perfecte verlichting heel belangrijk. Vanuit dat idee hebben we eerst de open variant ontwikkeld waaruit het Carré kasten programma is voortgekomen. Dit bestaat uit metalen kasten met 8 planken, voorzien van individuele verlichting per bril, waardoor elke bril zijn eigen podium krijgt. En witte podia voor de donkere kasten om optimaal gebruik te maken van lichtreflectie.

In onze Carré kasten heeft elke bril een podium
— Francis Peters, Top Vision

Om ambassadeurs te vinden hebben we eerst zelf enkele winkels uitgevoerd met de Carré brilkasten. Ook benaderden we architecten en interieurbouwers. Toen Maureen bij Jos kwam voor het ontwerp van de nieuwe winkel, had Jos direct het idee deze kasten te integreren in de wensen van het concept van Maureen. Samen kwamen ze naar onze showroom om het effect van de verlichting zelf te ervaren en om te zien hoe dit het beste tot zijn recht zou komen. Maureen was enthousiast, Jos heeft de kasten geïntegreerd in het concept en het resultaat is een hoogwaardig brillen- paradijs bij House of Glasses waar iedereen terecht heel trots op is. We wensen Maureen en haar team dan ook veel succes en plezier in hun prachtige winkel!

Interview Maureen Damme, Eyeline Magazine, mei 2023

Voor meer info: Top Vision Instore, www.topvisioninstore.nl en Jos Baijens Interieurachitect, www.baijens.nl.

Auteur: Martijn Plantinga Fotografie: Miranda Becker Hof & Marleen Serné.

Vorige
Vorige

(merk)zonnebril op sterkte

Volgende
Volgende

Interview in Betuwe Totaal magazine